יום שבת, 12 באוקטובר 2013

טיפול בנשירת שיער

טיפול בנשירת שיער

טיפול בנשירת שיער: על פי הוושינגטון פוסט, הסובלים מאובדן שיער בארה"ב מוציא יותר מ -3.5 מליארד דולרים בשנה בניסיון לטיפול בנשירת השיער שלהם. למרבה הצער, 99% מכל המוצרים שמשווקים בפחות מתעשיית טיפול בנשירת שיער הינם בלתי יעילים לחלוטין עבור רוב המשתמשים בהם.
איגוד נשירת השיער האמריקאי מכיר בכך שנשירת שיער היא מחלה מאוד רגשית ומצערת שיכולה להפוך את אלה למאוד פגיעים. מסיבה זו, מומלץ נגד רכישת של כל מוצר המיועד לנשירת שיער שלא אושר ע"י ה- FDA או מומלץ ע"י האיגוד האמריקאי לנשירת שיער.

טיפול בנשירת שיער לגברים

בשנים האחרונות, הרפואה עשתה צעדים אדירים בטיפול בנשירת השיער לגברים. עם כניסתם של תרופות מעכבות את האנזים: 5 אלפא רדוקטאז, כגון: התרופה פרופסיה (פניסטריד). טיפולים כירורגיים, כגון: השתלות שיער. בפעם הראשונה בהיסטוריה של האנושות, עכשיו זה אפשרי לעצור או להאט את ההתקדמות של נשירת שיער ולהחליף איבד את שיער באמצעות ניתוח עם תוצאות טבעיות לחלוטין.
שני הטיפולים הבאים הוכחו קליני לטיפול בנשירת שיער אצל גברים בדרגות שונות בהצלחה.

פינסטריד, Proscar / פרופסיה

פינסטריד הוא שם גנרי לשם המותג Proscar התרופות ופרופסיה. פינסטריד פותח במקור ע"י חברת מרק כתרופה לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת (Proscar). במהלך הניסויים בגברים עם בעיות בבלוטת ערמונית תופעת לוואי מעניינת נצפתה כצמיחת שיער הראש. פינסטריד כבר אושרה ע"י ה- FDA ומאז משמשת לטיפול בערמונית מוגדלת בגברים, חברת מרק והחברה החליטו להמשיך את האפשרות של פיתוח פינסטריד כגלולה הראשונה לטיפול בהתקרחות.
ב -22 בדצמבר 1997 אישרה ה-FDA במינון של כ- 1 מ"ג פינסטריד של לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית אצל גברים (התקרחות גברית). פרופסיה הינה התרופה הראשונה בהיסטוריה לטיפול בהתקרחות ביעילות ברוב המכריע של גברים.
איך פרופסיה / פינסטריד עובד:
ההצלחה המצמררת של פינסטריד היא בשל יכולתה לעכב באופן ספציפי את הסוג השני של האנזים: 5 אלפא רדוקטאז (5-alpha-reductase), האנזים שממיר את הורמון המין הגברי – טסטוסטרון להורמון דיהידרוטסטוסטרון (DHT) שהינו אנדרוגן חזק יותר. המינון של כ- 1 מ"ג פרופסיה (אם החומר הפעיל פינסטריד) יכול למעשה להוריד את רמות דיהידרוטסטוסטרון ככל כ- 60% כאשר נלקח מדי יום ביומו. זה דיהידרוטסטוסטרון שמתכווץ את זקיקי שיער, דבר המוביל בסופו של תהליך להתקרחות. ירידה של כ- 60% בדיהידרוטסטוסטרון הוכיחה את עצמה כגורם לעצורת ההתקדמות נשירת השיער אצל כ- 86% מהגברים שנטלו את התרופה במהלך ניסויים קליניים. כ- 65% מהמשתתפים בניסוי חוו את מה שנחשב לגידול משמעותי בצמיחת שיער.

מינוקסידיל למרוחה (loniten)

מינוקסידיל תרחיץ (loniten) במקור הייתה התרופה הראשונה שאושרה ע"י ה- FDA לטיפול בהתקרחות. במשך שנים רבות, המונוקסידיל (minoxidill), נמכרה התרופה בצורת כדורים, במטרה הרפואית לטיפול בלחץ דם גבוה. בדיוק כמו חוקרי הפניסטריד (finasteride) גילו תופעת לוואי מעניינת מאוד של התרופה. אנשים הנוטלים את התרופה גילו שגדל להם שיער במקומות בלתי צפויים, כמו בלחיים ועל גב ידיהם, וחלקם אף גדל שיער על מצחם.
בעוד מינוקסידיל הוכח קלינית כמסוגל להאט את ההתקדמות בנשירת שיער ולהצמיח אותו מחדש לפחות חלק משיער. למינוקסידיל אין השפעה על התהליך ההורמונלי של נשירת שיער ההשפעות החיוביות שלה הן במקרה הטוב זמניות ובדרך כלל יניבו תוצאות מאכזבות במידה מסוימת לטווח ארוך.

טיפול בנשירת שיער לנשים

נשים נמצאות בעמדת "מלכוד" כשזה מגיע לטיפולים תרופתיים להתקרחות אנדרוגנטית. בעוד תרופות רבות עשויות לעבוד במידה מסוימת לחלק מנשים, רופאים אינם ששים לרשום אותם, וחברות תרופות לא בדיוק מתלהבות לבדוק תרופות קיימות או חדשים במיוחד ליכולת שלהם למנוע ולטפל בהתקרחות נשית.
רופאים אינם ששים להשתמש בטיפול מערכתי (גלולת או צורה אחרת של הטיפול הפנימי המשפיע על המערכת), אלא אם כן הם יודעים שנשירת השיער נובעת מעודף של אנדרוגן במערכת או "בתגובה על" רגישה לכך נקרא כמויות "רגילות" של אנדרוגן במערכת. זאת בגלל שטיפולים מערכתיים אלה עשויים להוריד את רמות האנדרוגן של הגוף. לכן, רופאים לעתים קרובות בוחרים בטיפולים אקטואליים (אלה שמיושמים ישירות על הקרקפת).
התוצאות הטובות ביותר לטיפול היא כשאת מתחילה טיפול בהקדם האפשרי לאחר נשירת השיער בגלל שהתקרחות אנדרוגנטית ממושכת יכולה להרוס את זקיקי השיער. השימוש באנטי-אנדרוגנים לאחר נשירת שיער ממושכת יהיה לפחות לסייע במניעת נשירת שיער נוספת ולעודד צמיחה מחודשת שיער חלק מאותם זקיקים שהיו רדום, אבל הם עדיין בר קיימא. כמו כן, יש לשמור על צריכה נאותה של ויטמינים ומינרלים המסייעת לשמור על בריאות הגוף בעת השימוש בתרופות נוגדות אנדרוגן.

טיפול מקומי 2% מינוקסידיל

מינוקסידיל שימש לראשונה בצורת טבליות כתרופה לטיפול בלחץ דם גבוה (נגד יתר לחץ דם). זה היה שם לב שמטופלים שטופלו במינוקסידיל חוו צמיחת שיער מוגברת (היפרטריכוזיס) כתופעת לוואי. מחקר נוסף הראה כי החלת פתרון של מינוקסידיל ישירות לקרקפת יכולה גם להמריץ את צמיחת שיער. כמות מינוקסידיל נספגת דרך העור לזרם הדם היא בדרך כלל קטנה מדי מכדי לגרום לתופעות לוואי פנימיות.
נשים הסובלות מהתקרחות אנדרוגנטית יכולות להשתמש במינוקסידיל ונראה שהתכשיר באמת אפקטיבי יותר עבור נשים בהשוואה לגברים. מקבלי מינוקסידיל ממליצים לנשים להשתמש בריכוז של 2% מינוקסידיל ולא 5%. מקבלי מינוקסידיל לא קיבל אישור ה- FDA לקידום מינוקסידיל 5% לשימוש על ידי נשים. רופאי עור רבים רושמים 5% מינוקסידיל לנשים עם התקרחות אנדרוגנטית אם משתמש בו תחת פיקוחם. כמה מחקרים קליניים קטנים שנערכו על מינוקסידיל 5% להתקרחות אנדרוגנטית בנשים המראות כי אכן 5% הפתרון הוא באופן משמעותי יעיל יותר בשמירה והן regrowing שיער מ -2% הפתרון.
במחקרים קליניים על נשים לבנות בגילים 18-45 שנים בעיקר עם נשירת שיער קלה עד בינונית מעלות את התגובה הבאה למינוקסידיל נמסר: 19% מהנשים דיווחו על צמיחת שיער לאחר השימוש במינוקסידיל מתון במשך 8 חודשים (היו 19% צמיחה מחודשת מתונה; היו 40% צמיחה מחודשת מינימאלית). זאת, לעומת 7% מהנשים דיווחו על צמיחה מחודשת של שיער לאחר השימוש מתון פלצבו, הנוזל ללא חומר פעיל בו, במשך 8 חודשים (היו 7% צמיחה מחודשת מתונה, היו צמיחה מחודשת מינימאלית 33%).
איגוד נשירת השיער האמריקאי מכיר במגבלות של הטיפול במינוקסידיל האקטואלי במאבק נגד נשירת שיער והתקרחות אנדרוגנית בנשים (התקרחות נשית).

מעכבי קולטן האנדרוגן

אלדקטון (ספירונולקטון) – Aldactone / Spironolactone

ספירונולקטון – Spironolactone או יותר הפופולרי שם המותג אלדקטון – Aldactone הוא בכבוצת התרופות הנקראות תרופות משתנות משמרות אשלגן (וגלולת מים-נשתנים). ספירונולקטון משמש כדי להפחית את כמות הנוזלים בגוף שלך מבלי לגרום לאובדן של אשלגן. כמו כן הספירונולקטון משמש לטיפול ביתר לחץ דם (לחץ דם גבוה) ובצקת (נפיחות) ומשמש לטיפול במחסור במינרל אשלגן וברמת אנדרוגנים גבוהה = hyperaldosteronism (הפרעה הורמונלית).
ספירונולקטוןהוא הינו אנטי-אנדרוגני (antiandrogen) שפועל בשתי דרכים. בעיקר מאט את הייצור של אנדרוגנים בבלוטות יותרת הכליה (אדרנלים) וההשחלות. שנית הספירונולקטון חוסם את הפעולה של אנדרוגנים בחלקו ע"י מניעת דיהידרוטסטוסטרון מלהיקשר לקולט התקרחות שלו.

Tagamet / סימטידין

סימטידין נמכר תחת שם המותג Tagamet, שייך לקבוצה התרופות חוסמי היסטמין H2 משמשים בעיקר לטיפול בכיבים במערכת העיכול. פעולת חסימת היסטמין מונעת מהקיבה לייצר חומצת קיבה עודפת, המאפשרת לגוף לרפא את הכיב. סימטידין יש גם השפעה אנטי אנדרוגנית חזקה למדי והוכיח לחסום צורת הדיהידרוטסטוסטרון (dehydrotestosterone) מחייבת את אתרי הקולטן הזקיק.
סימטידין כבר בשימוש לטיפול בנשים hirsuitism (צמיחה של שערות עודפת בגוף) ונחקר בנשים עם התקרחות אנדרוגנית מראה תוצאות מבטיחות. בגלל המינונים הגבוהים הדרושים כדי להשיג את תוצאות הרצויות.

ציפרוטרון אצטט

ציפרוטרון אצטט משמש כדי להפחית את החשק מיני אצל גברים שיש להם את חשק מיני מופרז ולטיפול בתוקפנות מינית מובהקת. הוא רשם גם לטיפול בשיעור יתר בנשים (hirsuitism) בגיל פוריות, וגם התקרחות אנדרוגנטית בנשים. ציפרוטרון אצטט מפעיל את השפעותיו ע"י חסימת ה- DHT = דיהידרוטסטוסטרון לקולטנים שלו.
ציפרוטרון אצטט נחשב לאחד מטיפולים בנשירת שיער בנשים בגלל הרעילות האפשרית שלו ותופעות לוואי לטווח ארוכים.

אסטרוגן / פרוגסטרון

אסטרוגן / פרוגסטרון הידוע גם כטיפול הורמונלי תחליפי (HRT) ונקבע בדרך כלל בגלולות לגיל המעבר. אסטרוגן ופרוגסטרון בקרמים הם כנראה צורה הנפוצה ביותר של טיפול המערכתית להתקרחות אנדרוגנטית לנשים בגיל המעבר.

גלולות למניעת הריון

גלולות למניעת הריון מפחיתים את ייצורם של אנדרוגנים בשחלות, הם יכולים לשמש כטיפול בהתקרחות אנדרוגנטית של נשים. זכור, עם זאת, כי באותו מזהיר חייבת להיות אחריו אם אישה לוקחת גלולות למניעת הריון אך ורק כדי למנוע באמצעי מניעה או לטיפול בהתקרחות נשית. לדוגמה, מעשנים מעל גיל השלושים וחמישה שלוקחים "את הגלולה" נמצאים בסיכון גבוה יותר לקרישי דם ולתנאים קשים אחרים. לכן יש לדון בהיסטוריה הרפואית ואורח חיים שלך באופן יסודי עם הרופא שלך. גלולות למניעת הריון לבוא בניסוחים הורמונליים שונים, והרופא שלך יכול לקבוע שהוא מתאים לצרכים הספציפיים שלך, אם יש צורך בהחלפת כדורים עד שאתה פיזי ונפשי בנוח עם הניסוח.

ניזורל (קטוטיפן) / Ketoconazole

הניזורל זמין כטיפול מקומי קטוטיפן – Ketoconazole משמש כיום כגורם נגד פטריות לטיפול בזיהומים פטרייתיים. יש לו גם השפעות אנטי אנדרוגנית והוא יכול לגרום לירידה בייצור הטסטוסטרון ואנדרוגנים אחרים ע"י בלוטת יותרת הכליה וע"י איברי הרבייה הזכריים ונקביים (בנשים, השחלות כמובן). בגלל פעולה זו, ניתן להשתמש בו כדי לעזור לטיפול בנשירת שיער. שמפו ניזורל מכיל %Ketoconazole 2, והוא נקבע לא רק לטיפול בבעיות קרקפת, אלא גם בשילוב עם טיפולים אחרים להתקרחות אנדרוגנטית.  אין תופעות לוואי משמעותיות.

פרופסיה (פניסטריד) / Proscar

התרופה פינסטריד מעכבת אנזים 5 אלפא רדוקטאז, ובכך מעכבת את הייצור של הדיהידרוטסטוסטרון אשר פוגע בזקיק השיערה. הפרופציה שווקה לראשונה לטיפול בערמונית תחת שם המותג Proscar בגלולות המכילה כ- 5 מ"ג. בשנת 1998, גרסת 1 מ"ג עם שם המותג פרופסיה נכנסה לשוק כגלולה הראשונה שאושרה ע"י ה- FDA לנשירת השיער לגברים. זה עובד די טוב עבור רוב הגברים הן במניעת נשירת שיער וצמיחה מחודשת מפעילה, וזה יכול לעבוד עבור חלק מנשים, אם כי נשים לא צריכות לקחת את התרופה בהריון ולא בזמן הריון,  בגלל הסיכון למומים מולדים בעובר ממין זכר. פחות מ -2 אחוזים מהגברים חווים תופעות לוואי מיניות חולפות, כולל זיקפה וקשיים בחשק המיני. בנשים תופעות לוואי אלה אינן מתרחשות.

ציפרוטרון אצטט עם Ethinyloestradiol

נמכר תחת שם המותג של דיאן 35 ודיאן 50, לוח מניעה זו שנקבעה באירופה לנשים של התקרחות אנדרוגנטית. התרופה פועלת ע"י חסימת חלק מהפעולות של הורמונים זכריים בדרך כלל בנשים. למרות שאפשרי שתרופה תעצור את נשירת שיער וצמיחה מחודשת נוספות של שיער בתוך כשנה, זה צריך להיות בשימוש על בסיס קבוע על מנת לשמור על צמיחה מחודשת ולמנוע נשירת שיער. תופעות לוואי אפשריות כוללות רגישים בשדיים, כאבי ראש, וירידה בחשק מינית. זה עושה לי טוב בצד אחד אפקט זה עוזר למנוע אוסטאופורוזיס. התרופה היא שילוב של cyproterone ואסטרדיול, אסטרוגן. גם דיאן 35 ודיאן 50 מכילים 2 מ"ג cyproterone. דיאן 35 מכיל 0.035 מ"ג של אסטרדיול. דיאן 50 מכיל 0.050 מ"ג של אסטרדיול. התרופה יעילה באותה מידה, אם לא יותר מהספירונולקטון – spironolactone.

2 תגובות: