יום שבת, 12 באוקטובר 2013

נשירת שיער

נשירת שיער

מהי נשירת שיער? שיער צומח בכל מקום בעור האנושי חוץ מעל כפות הידיים והרגליים שלנו. שיער בנוי מחלבון שנקרא: קראטין המיוצר בזקיקי שיער בשכבה החיצונית של עור. כאשר זקיקי שיער חיוני לייצר תאים חדשים, תאים ישנים נדחפים החוצה דרך פני השטח של העור השיעור צומח בקצב של כשישה סנטימטר בשנה. השיער שאתה יכול לראות הוא למעשה שורה של תאי קרטין מתים! בראש של אדם מבוגר יש בממוצע כ- 100,000 עד 150,000 שערות ולרוב האדם מאבד עד כ- 100 שיערות ליום.
בכל זמן נתון, כ -90% מהשיערות על הקרקפת שלנו גדלים. לכל זקיק יש מחזור החיים משלו שיכול להיות מושפע מגיל, מחלה, מין, ועוד מגוון רחב של גורמים אחרים.

משירת שיער – מחזור חיים

מחזור חיים של השערה מחולק לשלושה שלבים:
1. אנגן (Anagen) – צמיחת שיער פעילה שנמשכת בין שנתיים לשש שנים.
2. קאטאגן (Catagen) – צמיחת שיער מעבר שנמשכת שבועות עד שלושה שבועות.
3. טלוגן (Telogen) – שלב מנוחה שנמשך כחודשיים עד שלושה חודשים. בסוף שלב מנוחת השיער תמחלץ בצמיחת שיערה חדשה, ומחזור הגידול מתחיל שוב.
יש לציין, כי כשאנשים מזדקנים, קצב צמיחת שיער שלהם מאיטה.

סוגים של נשירת שיער

ישנם סוגים רבים של נשירת שיער, המכונים גם התקרחות:
התקרחות מגיל הבלות (גיל המעבר) גיל המעבר הינו מצב טבעי שבו השיער מתדלדל בהדרגה עם קצב העלייה בגיל. זקיקי שיער נוספים מעבר לשלב מנוחה, ואת השערות שנותרו הפכו לקצרות יותר ובמספר מופחת.
התקרחות אנדרוגנית (התקרחות גברית) הינה "מחלה" נשירה גנטית שיכולה להשפיע על גברים ונשים כאחד. גברים עם מצב זה, נקראים התקרחות, יכולים להתחיל סובלים אובדן שיער בגיל מוקדם בשנות העשרה שלהם או תחילת שנות ה -20. זה מאופיין בקו שיער נסוג והיעלמות הדרגתית של שיער מהקרקפת והכתר חזיתי. נשים עם מצב זה, נקראות להתקרחות נשית, אינן מורגשת אלה לרוב חשות דלילות בשיער עד ה -40 ואילך.
אלופציה אראטה (התקחות מוקדית) לעתים קרובות מתחילה בפתאומיות וגורמת לנשירת שיער בלתי סדירה בילדים צעירים ובמבוגרים. מצב זה עלול לגרום להתקרחות מלאה (התקרחות טוטלית). אך בכ -90% מאנשים עם המצב, השיער חוזר תוך כמה שנים לקדמותו.
התקרחות Universalis גורם לכל שיער הגוף לנשור (לא רק שיער הראש), כולל גבות, הריסים, ושיער ערווה.
טריכוטילומניה, בתדירות הגבוהה ביותר בילדים, היא הפרעה נפשית שבו אדם מושך את השיער של אדם עצמו.
צחנת telogen היא שיער הדליל זמני על הקרקפת שנגרמת עקב שינויים במחזור של צמיחת שיער. מספר גדול של שערות נכנסים לשלב מנוחה באותו הזמן.

הגורמים לנשירת שיער?

מה גורם לנשירת שיער? רופאים לא יודעים למה זקיקי שיער מסוימים מתוכנתים יש תקופת צמיחה קצרה יותר מאשר לאחרים. עם זאת, מספר גורמים עשויים להשפיע על נשירת שיער:
הורמונים, כגון רמות חריגות של אנדרוגנים (הורמונים זכריים בדרך כלל מיוצרים ע"י גברים ונשים).
גנים, משני ההורים ממין זכר ונקבה, משפיעים על הנטייה של אדם להתקרחות גברית או נשית.
מתח, מחלה, לידה ויכולות לגרום לנשירת שיער זמנית. גזזת נגרמת על ידי זיהום פטרייתי גם יכולה לגרום לנשירת שיער.
תרופות, כולל תרופות כימותרפיות המשמשות לטיפול בסרטן, מדללי דם, חוסמי בטא אדרנרגים משמשים לשליטה בלחץ דם, וגלולות למניעת הריון, יכולות לגרום לנשירת שיער זמנית.
כוויות, פציעות, וצילומי רנטגן יכולים לגרום לנשירת שיער זמנית. במקרים כאלה, צמיחת שיער רגילה בדרך כלל חוזרת ברגע הפציעה מרפא.
מחלה אוטואימונית עלולה לגרום לאלופציה אראטה.באלופציה אראטה, את סיבובי המערכת החיסוניים עד למסיבות לא ידועות ומשפיע על זקיקי השיער. ברוב האנשים עם אלופציה אראטה, השיער צומח בחזרה, למרות שהיא עשויה להיות באופן זמני לפני שצבע בהיר יותר צבע נורמלי והחזרה עובי דקה מאוד ואולי.
הליכים קוסמטיים, כגון חפיפה לעתים קרובות מדי, סלסול, הלבנה, וצביעת שיער יכולים לתרום לשיער דליל הכולל על ידי הפיכת שיער חלש ושביר. קולעת הדוקה, באמצעות רולים או רולים חמים, ופועל באמצעות מרים שיער תלתלים צמודים יכולה גם לגרום נזק ולשבור את השיער. עם זאת, הליכים אלה אינם גורם להתקרחות. ברוב המקרים שיער צומח בחזרה בדרך כלל אם מקור הבעיה הוסר. ובכל זאת, לניזק חמור לשיער או הקרקפת לפעמים גורם לקרחות קבועות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה